Dit kun jij van kinderen leren!
Afgelopen week dropte ik de vraag op facebook “Wat kunnen kinderen beter dan volwassenen?” en hier kwamen mooie antwoorden uit voort; loslaten, omgaan met tegenslag, vergeven en buiten de gebaande paden denken…. Stuk voor stuk mooie reacties op deze vraag. Maar waarom stelde ik de vraag überhaupt?
Nu, kinderen hebben iets “puurs”. Wat ik daarmee eigenlijk wil zeggen is dat kinderen gewoon hun eigen natuurlijke gedrag vertonen, authentiek, zoals ze zijn. Pas als ze naar school gaan begint het vormingsproces. Omdat ze hier moeten gaan passen in een structuur; van regels, van cijfers, van feiten en van aanpassen. Op ontwikkelingsgebied geeft deskundige Piaget dan ook aan, dat kinderen tot hun 7e voornamelijk in hun eigen wereld leven, waarin zijzelf en fantasie de hoofdrol spelen. Vanaf groep 3 begint het échte verplichte leren ( lezen, schrijven en rekenen) en gaat het besef van werkelijkheid de overhand nemen en wordt er steeds meer ontwikkelt vanuit omliggende normen en waarden, goed/slecht, feiten en fictie. In deze fase begint dus ook de daadwerkelijke eerste (ook negatieve) ervaringen te spelen, waardoor je als kind begint met het veranderen van je gedrag; om te voorkomen dat je nogmaals gekwetst wordt ( bij negatieve ervaringen ) of om succes te boeken (bij positieve ervaringen).
En dan nu terug naar de vraag die ik stelde: wat kunnen kinderen beter dan volwassenen? De gegeven antwoorden zijn eigenlijk een spiegel voor de beantwoordde 😉 Het zijn vaardigheden waarvan we van onszelf vinden dat wij ze niet of te weinig bezitten op dit moment. We zijn er zelf “niet goed in”. Als voorbeeld nemen we even het antwoord: buiten de gebaande paden denken. Nu je weet dat een zesjarige niet bewust buiten de gebaande paden denkt, maar dit van nature gewoon doet, omdat hij/zij nog leeft in een eigen wereld en simpelweg niet beter weet, kan jou dit mogelijk helpen 😉
Want een kind kent geen gebaand pad, maar leeft bij de dag in een eigen wereld en doet gewoon wat er in hem of haar opkomt (omdat ze nog niet ervaren hebben of kunnen overzien wat de gevolgen zijn).
Deze gedachten lijn maakt het voor jou misschien makkelijker om te aanvaarden dat ook jij, als kind, dit proces hebt doorgemaakt tot op heden en dus ook in het hier en nu ervoor kunt kiezen om deze vaardigheden weer aan te boren. Want jij hebt als kind óók buiten de gebaande paden gelopen, in je eigen wereld, zonder rekening te houden met wat anderen van je vinden, maar bent je gaan aanpassen in de loop de jaren. Het feit dat je dit nu nog steeds doet en netjes binnen de lijntje loopt/kleurt/tekent is helemaal prima, maar stiekem zou je dit ook wel willen, want je hebt niet voor niets deze vaardigheid genoemd (lang leven het onderbewuste).
Dus, stel je zelf eens de vraag ” Wat kan ik van kinderen leren?” en sta er dan eens eerlijk, reflecterend bij stil in hoeverre jij deze vaardigheid zelf graag zou willen hebben. Als je constateert dat je het inderdaad graag (weer) zou willen, weet dan dat je het in je hebt en terug kunt halen. Kijk eens terug naar je eigen jeugd. Wanneer liet je voor het laatst los? Of vergaf je volledig? ZONDER oordeel of nasleep of scepsis? Probeer het gevoel wat je erbij had opnieuw te voelen, hoe mooi en fijn is dit?
Ik weet dat het niet het meest makkelijke is, maar wel onwijs lonend en mooi. Want écht, wat wij van kinderen kunnen leren is dat wij het ook nog hebben, het alleen maar zijn verleerd. En hier kun je aan werken 😉
Nu, kinderen hebben iets “puurs”. Wat ik daarmee eigenlijk wil zeggen is dat kinderen gewoon hun eigen natuurlijke gedrag vertonen, authentiek, zoals ze zijn. Pas als ze naar school gaan begint het vormingsproces. Omdat ze hier moeten gaan passen in een structuur; van regels, van cijfers, van feiten en van aanpassen. Op ontwikkelingsgebied geeft deskundige Piaget dan ook aan, dat kinderen tot hun 7e voornamelijk in hun eigen wereld leven, waarin zijzelf en fantasie de hoofdrol spelen. Vanaf groep 3 begint het échte verplichte leren ( lezen, schrijven en rekenen) en gaat het besef van werkelijkheid de overhand nemen en wordt er steeds meer ontwikkelt vanuit omliggende normen en waarden, goed/slecht, feiten en fictie. In deze fase begint dus ook de daadwerkelijke eerste (ook negatieve) ervaringen te spelen, waardoor je als kind begint met het veranderen van je gedrag; om te voorkomen dat je nogmaals gekwetst wordt ( bij negatieve ervaringen ) of om succes te boeken (bij positieve ervaringen).
En dan nu terug naar de vraag die ik stelde: wat kunnen kinderen beter dan volwassenen? De gegeven antwoorden zijn eigenlijk een spiegel voor de beantwoordde 😉 Het zijn vaardigheden waarvan we van onszelf vinden dat wij ze niet of te weinig bezitten op dit moment. We zijn er zelf “niet goed in”. Als voorbeeld nemen we even het antwoord: buiten de gebaande paden denken. Nu je weet dat een zesjarige niet bewust buiten de gebaande paden denkt, maar dit van nature gewoon doet, omdat hij/zij nog leeft in een eigen wereld en simpelweg niet beter weet, kan jou dit mogelijk helpen 😉
Want een kind kent geen gebaand pad, maar leeft bij de dag in een eigen wereld en doet gewoon wat er in hem of haar opkomt (omdat ze nog niet ervaren hebben of kunnen overzien wat de gevolgen zijn).
Deze gedachten lijn maakt het voor jou misschien makkelijker om te aanvaarden dat ook jij, als kind, dit proces hebt doorgemaakt tot op heden en dus ook in het hier en nu ervoor kunt kiezen om deze vaardigheden weer aan te boren. Want jij hebt als kind óók buiten de gebaande paden gelopen, in je eigen wereld, zonder rekening te houden met wat anderen van je vinden, maar bent je gaan aanpassen in de loop de jaren. Het feit dat je dit nu nog steeds doet en netjes binnen de lijntje loopt/kleurt/tekent is helemaal prima, maar stiekem zou je dit ook wel willen, want je hebt niet voor niets deze vaardigheid genoemd (lang leven het onderbewuste).
Dus, stel je zelf eens de vraag ” Wat kan ik van kinderen leren?” en sta er dan eens eerlijk, reflecterend bij stil in hoeverre jij deze vaardigheid zelf graag zou willen hebben. Als je constateert dat je het inderdaad graag (weer) zou willen, weet dan dat je het in je hebt en terug kunt halen. Kijk eens terug naar je eigen jeugd. Wanneer liet je voor het laatst los? Of vergaf je volledig? ZONDER oordeel of nasleep of scepsis? Probeer het gevoel wat je erbij had opnieuw te voelen, hoe mooi en fijn is dit?
Ik weet dat het niet het meest makkelijke is, maar wel onwijs lonend en mooi. Want écht, wat wij van kinderen kunnen leren is dat wij het ook nog hebben, het alleen maar zijn verleerd. En hier kun je aan werken 😉
Wat zijn jouw talenten voor succes?
Ontdek wat voor talententype jij bent en welke talenten jou helpen voor rust in je hoofd, meer resultaat, groei en werkplezier?
“Ik voelde me echt verwend, even helemaal stil staan en aandacht voor mij alleen. Het op scherp zetten van mijn passie en kracht, het weer bewust inzetten van mijn talenten en oplossingen toepassen voor mijn valkuilen, gaf me de gezochte focus om actiegericht verder te kunnen met Yvori.”
Yvonne (www.yvori.nl)
“Voor jou als je toe bent aan echte duurzame verandering, dankzij de intensieve persoonlijke begeleiding. Een traject waarin je stappen zet om jezelf en je werkleven naar het volgende niveau te brengen.“
Marga