Weet jij wat het geheime wapen is van écht succesvolle bedrijven? Nee? Het is namelijk best simpel, zij hebben een Reden van Bestaan…
Heb je ooit nagedacht over de Reden van Bestaan van jouw bedrijf? Want een Reden van Bestaan is niet alleen een fancy woord voor een bedrijfsmissie, het is
eigenlijk de 'why' achter wat je doet. Het hebben van een Reden van Bestaan kan jouw bedrijf helpen om:
1) zich te onderscheiden van de concurrentie
2) en een positieve impact te hebben op de wereld om je heen.
Een Reden van Bestaan geeft jouw bedrijf een hoger doel dan alleen maar winst maken. En geloof het of niet, dat kan je echt helpen bij het behalen van jouw doelen. Een bedrijf dat zich richt op het helpen van anderen of op het maken van een verschil in de wereld, heeft een enorm voordeel ten opzichte van bedrijven die alleen maar gericht zijn op geld verdienen. Maar wat zijn de voordelen van het hebben van een Reden van Bestaan, vraag je je af? Dat komt aan de orde in het eerste deel van deze tweeluik podcast.
We beginnen met het feit dat een Reden van Bestaan jouw bedrijf helpt om een sterke bedrijfscultuur op te bouwen. O.a. door medewerkers aan te trekken die een verbondenheid hebben met de reden van Bestaan van het bedrijf. Maar wist je dat je dat ook bedrijven met een Reden van Bestaan een hogere aantrekkingskracht hebben op talent en medewerkers? Dit blijkt uit een studie van de University of California. Wanneer jouw werknemers zich verbonden voelen met de missie van het bedrijf, zijn ze meer geneigd om samen te werken en bij te dragen aan een positieve werkomgeving. En we weten
allemaal dat een goede werkomgeving leidt tot gelukkigere werknemers en betere resultaten. (Uit onderzoek blijkt 80% minder burn-out, 66% minder verzuim, 51 % minder verloop etc. )
Wil je meer feiten én verhalen, luister dan naar deel 1 van deze podcastserie van Leiderschap met Hillegonda; Reden van Bestaan, sleutel naar succes.